بتن چیست؟ توری فایبرگلاس در بتن چه کاربردی دارد؟

  1. خانه
  2. /
  3. دسته‌بندی نشده
  4. /
  5. بتن چیست؟ توری فایبرگلاس در بتن چه کاربردی دارد؟
بتن چیست؟ توری فایبرگلاس در بتن چه کاربردی دارد؟
مژده نوروزی

مژده نوروزی

من یک مدیر بازرگانی علاقه‌مند به مهارت‌های فروش، شخصی و سازمانی هستم. من به دنبال راه اندازی کسب و کار شخصی نیستم؛ بلکه هدفم پیشرفت و کسب تجربیات بیشتر در کار فعلی‌ام است.

بتن ترکیبی از شن، ماسه یا سنگ‌های خردشده با دانه‌بندی‌های مختلف (سنگدانه‌های ریز و درشت) است که توسط یک خمیر سیمانی به یکدیگر متصل شده‌اند. سخت شدن مخلوط بتن، نتیجه یک فرآیند شیمیایی بین آب و سیمان است. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و نیاز به ساخت بناها و سازه های بتنی با سرعت بیشتر، اهمیت قطعات پیش ساخته، بیش از پیش برای ما  آشکار می شود.

کاربرد بتن

بتن، یکی از بادوام‌ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت سازه‌های مختلفی مانند سد، ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، جاده، سازه‌های دریایی، سازه‌های زیرآبی، ترمیم سطوح، مسیرهای انتقال آب، فاضلاب، فونداسیون، دیواره، پل و غیره کاربرد دارد.

خواص برجسته‌ای نظیر استحکام بالا، دوام بالا، نیاز به تعمیر و نگهداری پایین، صرفه جویی در مصرف انرژی و توسعه پایدار در سازه‌های ساخته شده با بتن را می‌توان به عنوان مهمترین عوامل موثر بر کاربرد گسترده این مصالح ساختمانی دانست. در ادامه به معرفی کاربردهای بتن می‌پردازیم.

بتن مسلح  چیست؟

بتن آرمه یا بتن مسلح از ترکیب بتن‌های معمولی با فولاد ساخته می‌شود. با قرار دادن میله، سیم، کابل یا مش فولادی درون بتن‌های معمولی (پیش از اتمام عمل آوری)، مقاومت کششی افزایش می‌یابد. ساخت این نوع محصولات، نیازمند نظارت کافی برای اطمینان از پیوند حداکثری بین بتن و تقویت‌کننده‌های فولادی در حین فرآیند گیرش و سخت شدن است.

بتن‌های مسلح کاربرد وسیعی در صنایع و ساختمان‌های مدرن دارند. اجزا فولادی در برابر بارهای کششی و بتن در برابر بارهای فشاری مقاومت می‌کنند. به این ترتیب، ترکیبی به وجود می‌آید که مقاومت خوبی در برابر انواع بارها دارد.

توری جهت مسلح کردن بتن

توری جهت مسلح کردن بتن

از گذشته تا به امروز از توری فلزی گابیون برای مسلح کردن بتن کف و قطعات بتنی استفاده می شد، ولی در چند دهه اخیر از توری با ماهیت الیاف شیشه ای برای مسلح کردن بتن به کار می رود.

توری فایبرگلاس از  الیاف شیشه تشکیل شده است. استفاده از توری مش فایبرگلاس در این محصولات سبب کاهش هدر رفت آب و افزایش یکپارچگی ساختاری آن است. همچنین از این نوع برای ایجاد مقاومت ضربه ای بالاتر، جلوگیری از ذوب شدن و افزایش مقاومت آن استفاده می شود.

بر خلاف مش سیمی، این نوع خاص از آرماتورها بیش از یک لایه تکیه گاه ایجاد می کند و بتن را در تمام سطح آن تقویت می کند. توری فایبرگلاس مورد استفاده جهت مسلح کردن این محصول، معمولا 120 گرم و 160 گرم می باشد.

توری 160 گرم باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • عرض 1 متر
  • طول 50 متر
  • چشمه 5*5

توری 120 گرمی نیز باید مشخصات زیر داشته باشد:

  • عرض 1 متر
  • طول 100متر
  • چشمه 10*10

مزایای توری بتنی

  • سبک
  • مقاوم به مواد شیمیایی (اسیدو قلیا)
  • نصب آسان
  • عایق الکتریکی و گرما
  • سازگاری با مصالح
  • سازگاری با رزین های مختلف

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندیم توری مش فایبرگلاس یک محصول جدید می باشد که به دلیل ویژگی های منحصربه فردی از جمله مقاوم در برابر عوامل محیطی و مقاومت کششی و فشاری بالا دارد  کاربردهای زیادی در ساخت و ساز دارد، یکی از مهمترین کاربردهای آن بتن کاری ساختمان می باشد.

سایت مژده نوروزی با مدیریت بازرگانی خانم مژده نوروزی آماده مشاوره و راهنمایی تخصصی در مورد توری های فایبرگلاس می باشد.

5/5 - (3 امتیاز)
مطالب مرتبط